Kenapa Perlu Ada HR Dalam Syarikat? Apa Fungsi HR? 1

You get the best players you win” Jack Welch, formed CEO GE. Quote ini sudah jelas menggambarkan pentingnya team dalam syarikat.

As a business owner tugas utama adalah to develop the business. Should be creative enough to generate income pipeline, memastikan operasi dalam syarikat berjalan lancar, menstabilkan kewangan dan memastikan produktiviti setiap team members.

Jadi siapa yang perlu jaga setiap team members
dalam syarikat? Siapa yang akan pastikan mereka on-track, siapa yang uruskan
jika mereka off-track.

Saya kongsikan 10 task utama HR yang tuan dan puan boleh praktikkan dalam syarikat:

1.Hiring. Find the best players. (Creative job posting, Email engagement, Calling for interview, Conduct personality test, Assist interview session, Call References, Introduce company vision and mission, Explain important documentation, Introduce to the new department)

Kenapa Perlu Ada HR Dalam Syarikat? Apa Fungsi HR? 2

2.Urus dan update KPI bulanan setiap individu dan department. Reward team yang well perform. Kenalpasti individu yang perlu diberi training, dan team urus PIP untuk team yang tidak perform.

Kenapa Perlu Ada HR Dalam Syarikat? Apa Fungsi HR? 3

3.Urus perjumpaan bulanan team, department dan director. Menyediakan minute meeting dan update action plan kepada setiap department.

Kenapa Perlu Ada HR Dalam Syarikat? Apa Fungsi HR? 4

4.Urus masalah disiplin dari pekerja dari awal. (Surat tunjuk sebab, surat amaran, notis penamatan)

Kenapa Perlu Ada HR Dalam Syarikat? Apa Fungsi HR? 5

5.Urus cuti tahunan, unpaid leave, cuti umum, cuti bersalin dan cuti ikhsan. Mengurus kerja lebih masa yang diminta oleh team members.

6.Uruskan acktiviti bulanan untuk tingkatkan productivity. (CSR, lunch celebration, birthday celebration, quran class, team building, sports day dsb)

Kenapa Perlu Ada HR Dalam Syarikat? Apa Fungsi HR? 6

7.Menguruskan PIP – Performance Improvement Plan (jika pekerja tidak perform) Perlu melalui proses yang sama seperti masalah disiplin. (Surat tunjuk sebab, surat amaran, notis penamatan.

8.Mengenalpasti pattern performance setiap pekerja, sehingga bahagian HR mampu untuk kenalpasti jika mereka ada personal issue yang perlu diselesaikan.

Kenapa Perlu Ada HR Dalam Syarikat? Apa Fungsi HR? 7

9.Menguruskan proses termination sehingga tempat tersebut diganti dengan orang yang baru. (kenalpasti jenis-jenis salahlaku, sediakan surat tunjuk sebab, berjumpa dengan team yang bermasalah, serah surat amaran (kekerapan mengikut kesalahan) dan serah notis penamatan.

10.Menjadi orang penting yang menghubungkan setiap individu dalam syarikat dengan top management. (tidak boleh bias, bekerja secara professional dan dalam masa yang sama boleh ngam dengan team)

Pastikan task-task ini ada dalam jobscope HR syarikat kita. Bila kita utilize bahagian HR, there are good chances of having many talents dalam syarikat, team are going to be very positive and highly productive, masalah disiplin yang minimum & they are on track for most of the time. It will be a very good & high impact Investment for your company. InsyaAllah.

Disediakan Oleh:

Team HR Majalah Niaga Sdn Bhd





Source link